Męskie pragnienie rodzicielstwa-badania prenatalne

Kiedyś uważano, że jeśli po latach starań test ciążowy wciąż nie wskazywał upragnionej drugiej kreski na swoim wskaźniku, winę za to ponosiła kobieta. Ileż to z pozoru udanych związków rozpadło się z powodu rzekomych „defektów” partnerek? Dzisiejsze badania udowadniają, że powodem braku potomstwa mogą być równie dobrze zaburzenia prenatalne po męskiej stronie. Co począć gdy taka diagnoza padnie, jakie są jej przyczyny i jak sobie poradzić z jej objawami?

Od czego wszystko się zaczęło?

Mężczyźni są niezwykle dumni, z tego też powodu niechętnie przyznają się komukolwiek ze swoich słabości. Trzeba za to zdecydowanie przyznać, że niezdolność poczęcia dziecka jest poważnym problemem. Wielu mężczyzn pragnie zostać ojcami w takim samym stopniu, jak kobiety pragną wychować swoje dziecko. Ciosem dla nich jest więc obwieszczenie lekarza. Bezpłodność u mężczyzn może wynikać z wad genetycznych, nieprawidłowej budowy prącia, powikłań w okresie dorastania, nabytych uszkodzeń genitaliów lub wieku. Schorzeniami, które mają znaczący wpływ na jakość nasienia i pracy jąder są m.in. świnka, żylaki powrózka nasiennego czy zapalenie gruczołu krokowego i pęcherzyków nasiennych.

Za zaburzenia płodności u mężczyzn odpowiadać mogą również takie choroby jak np. cukrzyca, choroby nerek, trzustki, tarczycy lub wątroby oraz gruźlica. Często jednak jest powodem nieprawidłowego trybu życia prowadzonego przez mężczyzn. Do najczęstszych błędów należy stres, zła dieta, przyjmowanie środków chemicznych (np. leki, sterydy, narkotyki czy substancje smoliste), aktywność fizyczna lub ubiór. A więc jak poprawić jakość nasienia? Pierwszym krokiem jest dieta. Należy wykluczyć z niej wszystkie tłuszcze trans: dość przetworzonego jedzenia, fast- foodów czy wyrobów cukierniczych. Sprawność plemników skutecznie poprawią produkty zawierające cynk, selen, karnitynę oraz witaminy C i E.

Jeżeli zależy nam na zdrowiu naszych małych przyjaciół musimy odciąć im dopływ wszelkiego rodzaju używek. Dbać musimy o nasze zdrowie również pod innymi aspektami: zwykła gorączka może okazać się niezwykle szkodliwa dla organizmu mężczyzny. Wysoka temperatura wyniszcza plemniki i zmniejsza ich ilość, możliwe jest również powstanie infekcji, zaburzeń metabolicznych i hormonalnych.

Na jakość spermy ma także wpływ rodzaj noszonej bielizny i spodni: zbyt ciasno skrojona odzież może uciskać jądra, ograniczać dostęp powietrza oraz utrzymywać zbyt wysoką temperaturę. Pod uwagę należy również wziąć swą aktywność fizyczną. Ruch nie powinien być, ani zbyt lekki, ani obciążający ciało. Najlepiej skorzystać z rad trenera osobistego.

Nasionko prawdy zdiagnozowane

Jeżeli zmiana trybu życia mężczyzny nie przynosi spodziewanych efektów, musimy zasięgnąć porady lekarza specjalisty. O pomoc zwrócić się możemy do ginekologa lub endokrynologa, ponieważ to właśnie ich specjalizacją są zaburzenia hormonalne. Po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu, zlecą oni szereg badań diagnostycznych, w tym badanie nasienia Badania płodności wykonane za pierwszym razem często nie dają 100% pewności, dlatego badanie trzeba wykonać ok. 2-3 razy. Przed przystąpieniem do badania, pacjenta czeka przynajmniej 3-7 dniowa przerwa seksualna. Niedopuszczalne są zarówno stosunki partnerskie, jak i masturbacja.

W tym czasie należy się również powstrzymać od spożywania wszelkich używek: odpadają papierosy, alkohol czy substancje pochodzenia chemicznego. Swoje nasienie pacjent oddaje bezpośrednio do otrzymanego od personelu medycznego, sterylnego pojemnika. Aby badanie mogło być przeprowadzone prawidłowo, należy poinformować lekarza o wszelkich chorobach i przyjmowanych lekach w okresie 3 miesięcy przed badaniem. Sama analiza laboratoryjna może zostać przeprowadzona jedną z dwóch metod: mikroskopową, gdzie znaczenie ma doświadczenie personelu, oraz CASA w przypadku której udział bierze również komputer klasyfikujący parametry komórek.

Pod uwagę brane są przede wszystkim: objętość ejakulatu (≥ 1,5 ml), całkowita liczba plemników (≥ 39 mln), liczba plemników w 1 ml nasienia (≥ 15 mln), odsetek plemników o ruchu postępowym (≥ 32%) czy żywotność plemników (≥ 58%). Wyniki badania nasienia są dostępne dla pacjenta już po kilku dni od ich wykonania. Należy pamiętać, że o dobrym zdrowiu mężczyzny nie świadczy ilość, ale jakość posiadanych plemników. To ile kosztuje badanie nasienia uzależnione jest od miejsca jego wykonania i stopnia jego zaawansowania. Waha się ono pomiędzy 150, a 400 zł. Test płodności można wykonać również w domowym zaciszu, jednak badania te nie dają maksymalnej pewności, dlatego nazwać je można jedynie „wstępnymi”.

Zdarzyć się może, że rzeczywiście partnerka posiada problemy dotyczące płodności. Taki przypadek, w terminologii lekarskiej nazywany jest niepłodnością małżeńską. Ważne jest dobranie jak najskuteczniejszej terapii dla owej pary, dlatego też, zarówno diagnostyka oraz leczenie powinno być przeprowadzone przez jednego lekarza specjalistę jednocześnie na obojgu pacjentów. Badania prenatalne, przeprowadzone powinny zostać jak najwcześniej.