Kiedy zalecana jest rehabilitacja?

Wady kręgosłupa to schorzenie, które dotyka coraz większej części społeczeństwa. Szybka diagnoza to pierwszy krok do poradzenia sobie z problemem, a odpowiednia terapia może pomóc skutecznie powstrzymać pogłębianie się ognisk chorobowych. Stany zwyrodnieniowe lub młodzieńcze wady postawy związane z szybkim wzrostem mogą być leczone.

Wady postawy u dzieci

rehabilitacja Pomagają w tym ćwiczenia i zabiegi fizjoterapeutyczne na kręgosłup. Diagnoza i leczenie pozwalają zażegnać bóle pleców raz na zawsze. Warto jednak wcześniej wykonać odpowiednie badania i posłuchać rad lekarzy. Siedzący tryb życia, brak ruchu i zła dieta mogła pogłębiać problemy związane z niewłaściwą postawą oraz nasilać bóle kręgosłupa. Przyczyną jest przede wszystkim nierównomiernie rozłożony ciężar na określone kręgi, czego następstwem mogą być wtórne wady postawy, zwyrodnienia różnych odcinków kręgosłupa, deformacje lub nawet przestawianie się kręgów – z wypadnięciem dysku włącznie. Istnieją jednak obecnie skuteczne metody, dzięki którym można zapobiegać, leczyć, a nawet odwrócić przykre skutki skrzywienia kręgosłupa. Nie jest to jedynie problem estetyczny, ale przede wszystkim zdrowotny, o czym wiedzą doskonale osoby zmagające się na co dzień z bólami odcinków szyjnych, piersiowych czy lędźwiowych. Odpowiednia profilaktyka, z którą mamy dziś na szczęście do czynienia w większości szkół i ośrodków zdrowia prowadzi do ograniczenia u dzieci ryzyka pojawienia się we wczesnym wieku wady postawy – skuteczna rehabilitacja także staje się w tym wypadku również czynnikiem poprawiającym ogólny stan zdrowia u młodej części populacji.

rehabilitacja Jeśli dziecko kierowane jest przez lekarza rodzinnego lub ortopedę na dalsze leczenie, to przeważnie regularne ćwiczenia korekcyjne lub praca z fizjoterapeutą pozwalają w krótkim czasie zapomnieć o problemie. Inaczej rzecz się ma w przypadku osób dorosłych lub w podeszłym wieku. Często zdarza się, że utrzymywany latami siedzący tryb życia lub porzucenie aktywności fizycznej powoduje trudne do leczenia zmiany chorobowe. Przy stwierdzonych wadach postawy najlepszym rozwiązaniem jest udział w leczniczych turnusach rehabilitacyjnych lub wyjazd do sanatorium, gdzie doświadczona kadra fizjoterapeutów w sposób kompleksowy zadba o zapewnienie pacjentom odpowiednich ćwiczeń, zabiegów i sprzętów terapeutycznych.

Tylko regularność i konsekwencja może postawić pacjenta na nogi i zapobiec konieczności wykonania operacji na kręgach. Jeśli jednak już nastąpi taka konieczność, przed zabiegiem również warto skorzystać z programu treningowego opracowywanego z myślą o pacjentach z chorym kręgosłupem.