Kiedy warto wykonać test hpv?

Choroby przenoszone drogą płciową mogą być powodowane różnymi wirusami, pośród których najpoważniejszym poza HIV jest HPV, czyli wirus brodawczaka ludzkiego. Mimo że niektóre zakażenia przebiegają bezobjawowo, wciąż niosą za sobą bardzo wysokie ryzyko wystąpienia powikłań.

Testy na nowotwory

test hpv dla mężczyznNależy więc podejmować wszelkie niezbędne działania w celu zapobiegania zakażeniom, a także przyspieszające ich diagnozę i podjęcie właściwego leczenia. Wywołują one bowiem nie tylko zmiany skórne czy ogólnoustrojowe, ale zwiększają też ryzyko występowania raka. Jest to powód, dla którego warto wykonywać testy HPV. Istnieje wiele znanych społeczeństwu chorób wenerycznych, które mimo rozwoju medycyny wciąż są ogromnym problemem, z jakim stykają się miliony Polaków. Niektóre wirusy, takie jak HPV występują dość powszechnie Do ich rozprzestrzeniania się dochodzi najczęściej podczas niezabezpieczonych stosunków seksualnych. Bardzo rzadko dochodzi do nich przy używaniu tych samych akcesoriów łazienkowych czy korzystania ze wspólnych toalet. Wirusy brodawczaka ludzkiego dzieli się na niskoonkogenne i wysokoonkogenne – w zależności od stopnia ryzyka, jaki reprezentują. Te pierwsze odpowiedzialne są za pojawianie się u osób obu płci łagodnych zmian brodawkowych narządów płciowych.

test hpv dla mężczyznNatomiast te drugie, czyli wysokiego ryzyka, mogą przyczynić się do powstawania nowotworów. W przypadku kobiet chodzi o raka szyjki macicy, a w przypadku mężczyzn – raka prącia, odbytu i jamy ustnej. Dlatego tak ważna jest odpowiednia profilaktyka i wczesne wykrywanie bytującego w organizmie ludzkim wirusa. Test hpv dla mężczyzn to obecnie najskuteczniejsza metoda zapobiegania nowotworom spowodowanym transmisją wirusów. Zaleca się go osobom utrzymującym stosunki seksualne z dużą liczbą partnerów seksualnych, pacjentom ze zmianami chorobowymi okolic intymnych, panom cierpiącym na przewlekłe zapalenie cewki moczowej lub żołędzi, a także kobietom z nawracającymi stanami zapalnymi dróg rodnych planującym ciążę, lub ze złą cytologią. Badanie hpv opiera się na analizie wymazu pobranego od pacjenta. U mężczyzn jest to wymaz z prącia lub cewki moczowej. Natomiast u kobiet – z dróg rodnych. Warunkiem niezbędnym do wykonania testu jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem.

Badania dają niemal stuprocentową skuteczność i wiarygodny wynik. Powinny wykonywać go wszystkie osoby, które zauważają u siebie niepokojące objawy ze strony narządów intymnych, by zapobiec poważnym skutkom zdrowotnym w przyszłości. Tylko szybka diagnoza pozwala zahamować rozwój raka i podjąć właściwe leczenie na czas.