Czy wiesz, jakie są zalecenia po botoksie i dlaczego należy ich przestrzegać?

Jeśli chcesz spłycić zmarszczki, wyleczyć kurcze twarzy albo ograniczyć nadmierne pocenie, możesz skorzystać z ostrzykiwania toksyną botulinową. Krótki oraz łatwy zabieg pomoże w każdym z wymienionych obszarów i przywróci Ci radość życia. Kuracja, o której właśnie czytasz, to popularny „botoks”.

Czy wiesz, co jest sekretem jego skuteczności i dlaczego należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń lekarskich po opuszczeniu gabinetu? Odpowiedzi znajdziesz w przygotowanym materiale. Zachęcam do przeczytania i podzielenia się w komentarzu opinią na temat korzystania z osiągnięć medycyny estetycznej.

Czym jest botulina i jak przebiega zabieg z jej użyciem?

zabieg botoksBotulina (szerzej znana pod nazwą jad kiełbasiany) to neurotoksyna, która, podana bezpośrednio do mięśnia, odpowiada za jego porażenie. Unieruchomiony mięsień z czasem odzyskuje sprawność, dlatego zabiegi medycyny leczniczej lub estetycznej z użyciem toksyny botulinowej wymagają powtarzania.

W naturze botulina wytwarzana jest przez bakterie beztlenowe. Jeśli do jej powstania dojdzie w żywności, uważa się ją za wysoce skażoną i niezdatną do spożycia. Zjedzenie konserwy zawierającej toksynę botulinową kończy się silnym zatruciem, które wymaga hospitalizacji i intensywnego leczenia. Pomimo, że botulina jest trucizną, znalazła szerokie zastosowanie w lecznictwie i medycynie estetycznej.

Jad kiełbasiany na potrzeby zabiegów pozyskuje się w warunkach laboratoryjnych. Botoks wykorzystuje się w terapiach polegających na niwelowaniu skutków nieprawidłowego napięcia mięśni. Jest to skuteczny sposób leczenia, np. zeza, kurczu powiek, kręczu szyi i nietrzymania moczu. Z uwagi na to, że botulina poraża także gruczoły, można jej używać do hamowania objawów nadmiernej potliwości. W medycynie estetycznej jad kiełbasiany stosowany jest do wygładzania zmarszczek mimicznych na twarzy, ponieważ poraża mięśnie odpowiedzialne za ich powstawanie. Wśród innych zabiegów z użyciem botoksu wymienia się też: unoszenie kącików ust oraz korektę bruzd na szyi i dekolcie.

wypełnianie zmarszczek botoksemCiekawostka. Zmarszczki mimiczne powstają na skutek wielokrotnego kurczenia się i rozkurczania mięśni twarzy, odpowiedzialnych za robienie pełnych emocji grymasów, np. gniewnego marszczenia czoła, unoszenia brwi w geście zdziwienia lub mrużenia oczu podczas szczerego śmiechu. Wśród zmarszczek mimicznych, które często poddawane są korekcie botoksem, znajdują się: siateczki drobnych zmian w pobliżu oczu („kurze łapki”), bruzdy na czole oraz między brwiami („lwia zmarszczka”).

Zabiegi medycyny estetycznej przeprowadzane z użyciem botuliny są bezpieczne i na ogół bezbolesne. Lekarz lub kosmetolog wstrzykuje pod skórę małą dawkę toksyny, która czasowo poraża wybrane mięśnie, doprowadzając do ich rozluźnienia.

Bezpośrednio po zabiegu skóra w miejscu podania toksyny może być zaczerwieniona, wrażliwa na dotyk i lekko opuchnięta. Rezultat jej zastosowania uwidacznia się w kilka dni po wizycie w gabinecie i utrzymuje z reguły przez kilka miesięcy. W efekcie zabiegu zmarszczki mimiczne ulegają wyraźnemu spłyceniu, a regularnie stosowany botoks (mniej więcej co 6 miesięcy) zapobiega ich pogłębianiu się.

Zabiegom z użyciem botuliny nie powinny poddawać się kobiety w ciąży, panie karmiące piersią, osoby cierpiące na dolegliwości natury psychicznej, uczulone na składniki preparatu, biorące antybiotyki oraz zmagające się z chorobami wieńcowymi.

Dlaczego należy przestrzegać zaleceń po zabiegu?

skóra bez zmarszczekWydaje się, że zastosowanie botoksu jest mało inwazyjnym przykładem korzystania z osiągnięć medycyny estetycznej. Nic bardziej mylnego. Choć sam zabieg jest krótki, bezbolesny oraz bezpieczny to należy pamiętać, że stanowi ingerencję w naturalny wygląd i wymaga użycia toksycznej botuliny. Te okoliczności sprawiają, że należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń lekarskich po wizycie w gabinecie, aby uniknąć powikłań.

Do rzadkich komplikacji po botoksie należą m.in.: porażenie niewłaściwych miejsc na skutek przemieszczenia się toksyny, opadanie powiek, kłopoty z ekspresyjną mimiką (efekt twarzy „bez emocji”), bóle głowy i osłabienie mięśni w jej przedniej części. Jak zatem należy zachowywać się po podaniu botuliny, aby zapobiec tym problemom?

Zalecenia po botoksie nie są skomplikowane, ale nie wolno ich bagatelizować. Zazwyczaj wystarcza stosować się do nich przez rekomendowany czas, aby z powodzeniem uniknąć większości powikłań. Po zabiegu z użyciem botuliny:

• przez kilka godzin nie należy: dotykać miejsc, które były ostrzykiwane jadem, pochylać się, zadzierać głowy, skakać, biegać, pływać, niewskazane jest także leżenie,

• w ciągu pierwszych kilkunastu godzin istotne jest zachowanie „kamiennej twarzy”, czyli nie wolno szeroko się uśmiechać, złościć, dziwić itd. W tym czasie nie powinno się także spożywać alkoholu.

• przez kilka dni zabronione jest używanie kosmetyków złuszczających skórę i robienie masażu twarzy, a przez co najmniej miesiąc nie należy wykonywać makijażu permanentnego i przeprowadzać zabiegów z użyciem lasera,

• przez tydzień nie powinno się: korzystać z sauny, solarium i komór leczenia zimnem, niewskazane są także: naturalne opalanie się i przebywanie na mrozie.

Odpowiedzialne potraktowanie zaleceń pozwala uniknąć komplikacji, które mogą nie tylko zniweczyć starania o gładką skórę, ale także doprowadzić do powstania czasowego uszczerbku na zdrowiu. Choć opadanie powiek czy osłabienie mięśni twarzy mija, to lepiej jest przestrzegać rad lekarza i nie ryzykować ich powstania.

Botoks pomaga w pozbyciu się różnych problemów neurologicznych i urologicznych, a także stanowi sposób na wygładzenie najpopularniejszych rodzajów zmarszczek. Jego stosowanie jest bezpieczne, ale warunkiem uniknięcia komplikacji po zabiegu jest bezwzględne przestrzeganie zaleceń lekarskich. Dzięki nim można uniknąć poważnych problemów i cieszyć piękną, gładką skórą bez niedoskonałości.